Redigering och sånt.

Jag har fått flera frågor om hur jag redigerar mina bilder. Svaret är att det är ganska olika beroende på hur bilden ser ut och vilken känsla som bilden ska ge åskådaren. Men jag ger er ett exempel på hur en redigering av ett foto kan se ut.

Jag redigerar mina bilder i Adobe Photoshop CS5. Jag brukar använda min ritplatta (wacom bamboo pen) när jag arbetar i adobe program eftersom allt går så mycket fortare och smidigare då.
Först öppnar jag bilden i photoshop. Eftersom jag fotograferar mina bilder i raw format så öppnas camera raw när jag öppnar mina bilder. I camera raw (som ni ser här ovan) brukar jag inte göra så mycket mer än att ljusa upp bilden och rätta till vitbalansen om den är åt skogen.Jag börjar nästan alltid med att duplicera bakrundslagret som en säkerhetsåtgärd ifall jag skulle ångra mig.Jag brukar inte retuschera ansikten mer än att ta bort någon finne eller ett sår. Jag vill att personen på bilden ska se ut som han eller hon gör i verkligheten, inte som en porslinsdocka. För trots allt har vi alla porer, födelsemärken och rosiga kinder.Största delen av den redigering jag gör av mina bilder sker med kurvor. Här ändrar jag ljus, skuggor och färger.Det brukar se ut lite såhär när jag är klar.Till denna bild kände jag att jag ville ändra lystern och färgmättnaden lite.Och att bilden behövde beskäras.Eftersom färgen i ögonen tonades ned lite av att jag ändrade lystern och färgmättnaden målar jag fram färgen igen genom att måla med svart pensel på vektormasken som funkar så att allt som är vitt är synligt och allt som är svart är osynligt.Då blev det såhär.Jag ljusade upp ögonen lite.Öppnar bilden i linskorrigerings verktyget.Här lägger jag på en lätt vinjett.Och såhär blev resultatet.

Kommentarer
Postat av: Lena

Vilken underbar blogg du har! Och tack för tipsen!

2011-12-18 @ 10:52:14
URL: http://midnightcity.blogg.se/
Postat av: Hanna

uähh äcklig närbild på mig! haha men som vanligt så är du azuum på foto! gillar din blogg Julia ;)

2011-12-18 @ 22:51:47
Postat av: ensammadagar.blogg.se

duktig du är!

2011-12-19 @ 14:11:09
Postat av: Olivia

Va snyggt!

2011-12-19 @ 16:39:35
URL: http://sammels.blogg.se/
Postat av: n.

grymt för nån som är handikappad i ps som jag.

2011-12-20 @ 21:33:55
URL: http://morbiddevelopment.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback