Redigerings tips : analoga toner

Jag tänkte nu visa lite snabbt hur jag gör när jag vill ge bilderna en mer analog känsla.
Jag börjar med att öppna bilden i photoshop via Camara raw eftersom jag fotograferar i raw-formatet.  Denna bild behövdes inte redigeras i camera raw eftersom den var så pass bra i färgerna och skuggorna redan i kameran.
När jag känner att jag inte behöver ändra så mycket i skuggor och ljus brukar jag skapa ett justrerings lager med kurvor på en gång.
Lite såhär kan det se ut när jag dragit i kurvorna lite. Ibland använder jag förinställda kurvor som jag använt vid tidigare tillfällen.
Efter att kurvorna lagts på ändrar jag i exponeringen lite grann. Förskjutningen drar jag oftast till mellan 0,0053- 0,0123. Gammakorrigering -0,96. Exponering omkring -0,30. Detta gör att bilden blir mattare.

Sist går jag till Filter > Linskorrigering> Egen> Vinjett och lägger på en mörk vinjett i kanterna på bilden. Ungefär -20 till -50 blir bra beroende på bilden.

För att få bilden att se ännu mer analog ut lägger jag ibland till lite brus i bilden.

Kommentarer
Postat av: Olivia, foto o skapande

Tack för tipset! :)

Svar: Varsågod! <3
Julia

2012-08-17 @ 23:01:30
URL: http://picturebyolivia.blogg.se.
Postat av: Isabelle

Åh vad duktig du är. Älskar din blogg.

Svar: Tack så jätte mycket <3
Julia

2012-08-18 @ 09:22:08
URL: http://barfotajuni.blogg.se/
Postat av: FATIMA ~ Mode, bilder och inspiration!

Åh du är bäst!
Ha, kom på att du också frågat mig om en redigeringstutorial, och det kommer såfort jag får igång mitt program som inte riktigt sammarbetar atm.

2012-08-21 @ 19:52:20
URL: http://thefashiontist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback